نمايش اخبار
کد مطلب: 118648 تعداد بازدید: ۸۱

نشست علمی پژوهشی واکاوی مباحث فقهی و علمی نجاست سگ

سه شنبه ۲۸ دى ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۴:۰۳

 

مدرسه علميه فاطمه الزهرا (س) ویلاشهر با مشارکت مدارس علمیه زهراییه نجف‌آباد، حضرت نرجس یزدانشهر، حوزه علمیه فاطمیه نجف‌آباد، کوثر تیران، الزهرا گلدشت؛ اقدام به برگزاري نشست علمی پژوهشی واکاوی مباحث فقهی و علمی نجاست سگ نمود. این نشست با حضور استاد محترم حوزه و دانشگاه،آقای دکتر مسعود راعی در تاریخ 21 آذر 1400 به‌صورت حضوری در حوزه‌ی فاطمه الزهرا (س) ویلاشهر و به‌صورت مجازی در بستر سامانه مدرس برگزار شد.

 

استاد در ابتدای جلسه ضمن بیان تبریک به مناسبت هفته‌ی پژوهش بیان نمودند که طلاب باید در مقابل نظرات دیگران با احترام برخورد کنند و در شأن طلاب نیست که به کسی اهانت کنند. وی در ابتدا ادله‌ی آقای عابدینی را بیان کردند که ایشان ادله فقها بر نجاست سگ را به دودسته تقسیم کردند: 1- اجماع و ذیل اجماع شهرت را هم مطرح می‌کند.2- روایات که به سه یا چهار دسته تقسیم‌شده‌اند.

دکتر راعی گفت: آقای عابدینی روایات را ازنظر سندی و دلالی مخدوش دانسته و فرمودند: این روایات ازنظر سندی مشکل‌دارند. آقای عابدینی در این زمینه روایات زیادی را بیان کردند مثلاً روایت مرسلِ از ابن ابی یعفور از حضرت صادق علیه‌السلام دلالت دارد بر اینکه (خداوند آفریده‌ای نجس‌تر از سگ ندارد.) و در روایت دیگری که (خداوند هیچ‌چیزی خلق نکرد که از سگ نجس‌تر باشد)

 

استاد بیان کرد: آقای عابدینی در بررسی این دو حدیث می‌گویند: این دو حدیث ازنظر سندی مشکل دارد. حدیث اول مرسل است و حدیث دومی از کتاب علل و شرایع است؛ البته بااینکه سند دارد ولی چون وصولش از طریق قرائت نبوده، احتمال کم‌وزیاد شدن و تبدیل کلمات وجود دارد.

 

و مشکل دلالی این احادیث این است که دلالتشان بر نجاست سگ بسیار ضعیف است زیرا این اخبار درصدد ارشاد مردم است که در چاه فاضلاب حمام غسل می‌کردند و آن را برای شفای چشم مفید می‌دانستند، امام علیه‌السلام درصدد ایجاد تنفر در آن‌ها که شفا از ناحیه خداست، بیان کردند که آیا خداوند شفا را در آبی که با بدن فرد زناکار و دشمن اهل‌بیت شسته شده است شفا قرار می‌دهد دنبال شفا از این آب نباشید پس روایت درصدد بیان نجاست سگ نبوده است آقای عابدینی اجماع را رد می‌کنند به خاطر اینکه این اجماع را مدرکی می‌دانند و مدرک آن روایات است که روایات رد شد پس اجماع نیز رد می‌شود و سومین دلیل آقای عابدینی این است که اصل اولیه در رابطه با نجاست و طهارت، طهارت است که فقها به‌جز شیخ طوسی بر این اصل اتفاق‌نظر دارند استاد در ادامه فرمودند ازنظر فقهی وقتی می‌خواهید حکمی بدهید باید یا تابع قرآن یا سنت یا عقل و یا اجماع باشد در این زمینه همه موارد رد شد چون در قرآن آیه نداریم و روایات نیز ازنظر سندی و دلالی رد شد و آن‌هم جایگاهی ندارد در مورد نجاسات و اجماع هم چون تابع روایات بود رد شد استاد در ادامه ۵ دلیل نجاست سگ بیان کردند.

 دلیل اول: روایاتی که دال بر نجاست سگ هستند باشهرت فتوایی تائید می‌شوند و این باعث ترجیح این دسته روایات می‌شود و علت اینکه فقها طبق این روایات فتوا دادند به دلیل کثرت روایات دال بر نجاست سگ است، هم ازنظر کمی و هم ازنظر کیفی.

 

دوم: شارع مقدس در بحث نجاسات و محرمات سیاست پیشگیری دارد و برای اینکه انسان با این حیوان انس نگیرد پیشگیری نموده است. سوم: ما وقتی می‌خواهیم فتوا بدهیم درجایی که جای احتیاط است باید فقه و اخلاق در کنار هم باشند اینجا اخلاق بیان می‌کند که شان انسان بالاتر از این است که با سگ هم‌نشین باشد

 چهارم آیا شارع مقدس می‌پسندد که ما با سگ هم‌نشین باشیم و انسانی که این درجه از کمال و سعادت را دارد آیا لیاقت او این است که با سگ هم‌نشین باشد، خداوند بیان داشته که نجاست سگ ذاتی است لذا به دنبال دوری انسان از این حیوان بوده است.

 

 پنجم نجاست با پدیده ظاهری ارتباطی ندارد نجاست رابطه‌اش باسعادت است هر جا ارتباط داشتن با چیزی تأمین‌کننده سعادت است طاهر هست هر جا ارتباط داشتن با چیزی مانع سعادت است آن چیز نجس هست استاد در انتهای جلسه بیان نمودند افرادی که در منزل سگ نگهداری می‌کنند نباید از آن‌ها دوری‌کنید بلکه باید با آن‌ها رفت‌وآمد و در ضمن رفت‌وآمد آن‌ها را توجیه کنید و اگر خود توانایی این کار را ندارید کارشناسی را به منزل آن‌ها دعوت کنید که بتواند پاسخگوی سؤالات و شبهات آن‌ها باشد.